Griep A/H1N1 : werknemers die terugkeren uit vakantie hebben geen attest nodig

Gepubliceerd op

De Vice-Eerste minister en minister van Werk, Joëlle Milquet, en de Interministeriële Commissaris Influenza, Marc Van Ranst, verduidelijken dat noch de regelgeving op het welzijn op het werk noch de wet op de arbeidsovereenkomsten een bepaling kennen die werkgevers toelaat een medisch attest te vragen aan werknemers die terugkeren uit vakantie en waarmee ze moeten aantonen dat ze niet besmet zijn met de « Mexicaanse griep ».

Uit de wet van 3 juli 1978 op de arbeidsovereenkomsten, en bevestigd door vaste rechtspraak, blijkt dat de werkgever alleen de echtheid van de werkonbekwaamheid mag laten nagaan en niet de werkbekwaamheid, behalve voor bepaalde functies en na een onbekwaamheid van lange duur.

De minister van Werk en de Commissaris Influenza verzoeken daarom enerzijds de werkgevers geen attest te vragen en anderzijds de werknemers niet te zoeken aan hun werkgever een attest voor te leggen, aangezien zulk attest door de wetgever is voorzien noch gewild.

Ze verwijzen bovendien naar de adviezen en aanbevelingen die voor de ondernemingen werden opgesteld en die vervat zijn in het document « Installatie van een Business Continuity Planning: voorbereiding op de uitbraak van een grieppandemie » dat elke geïnteresseerde kan downloaden door te klikken op volgende link op de site van het Interministerieel Commissariaat Influenza.

Bron: persbericht van het Kabinet van de minister van Werk